top of page
  • Foto van schrijverEllen

10 zaken die in je stagezak moeten zitten

Bijgewerkt op: 15 nov. 2021

Deze post is vooral voor de startende verpleegkundestudenten onder jullie. Want wat moet je nu meenemen naar stage... wat is er handig & wat niet? Ik vertel jullie hieronder graag wat ik meeneem en waarom!

Ik heb op mijn kot standaard een totebag liggen, waar mijn stagegerief insteekt. Als ik dan start met een nieuwe stage, moet ik niet meer alles beginnen samenrapen maar kan ik gewoon vertrekken met mijn totebag. Uiteraard laat ik die vervolgens in mijn locker liggen tot het einde van de stage. Bespaart je al veel stress die eerste stagedag en een goed begin is het halve werk!


Maar wat zit daar nu in?

  1. 4-kleuren pen --> Een 4-kleuren pen vind ik persoonlijk heel handig voor als je je briefing moet noteren. Gewone info schrijf je in blauw & belangrijke zaken (zoals een DNR-code bv.) schrijf je in rood. Bepaalde aandachtspunten die je tijdens de shift opmerkt, voeg je toe met groen en kan je zo makkelijk doorbriefen naar de volgende shift. Je kan natuurlijk ook afzonderlijke pennen meenemen, maar dan heb je meer kans dat ze uit je zak vallen...

  2. Dunne alcoholstift --> Ik gebruik zo'n stift meestal om infuusleidingen of wondverbanden te dateren, ... Daarom is het dus wel belangrijk dat de stift niet te dik is! Je wil niemand zijn hele verband vol stift zetten... Bovendien is deze stift ook handig om je naam op je eten, blikje frisdrank, enz. te schrijven! Zonder naam is er niks veilig in de afdelingskoelkast...

  3. Fluostift --> Persoonlijk gebruik ik mijn fluostift niet zo vaak eerlijk gezegd, maar af en toe kan het wel van pas komen dus ik neem hem altijd mee voor de zekerheid.

  4. Thermometer --> Zelfs in ziekenhuizen/afdelingen waar je je eigen thermometer niet moet gebruiken, kan het handig zijn om hem toch op zak te hebben. Je weet maar nooit dat je de meting niet vertrouwt & eens wilt nameten. Denk er bovendien zeker aan om je naam op je thermometer te schrijven met een alcoholstift of hij is weg!

  5. Schaar --> Zelf heb ik een 'gipsschaar' maar zolang je schaar goed knipt, zit je goed. Komt van pas om verpakkingen open te knippen, windels af te knippen, ...

  6. Kocher --> Deze gebruik ik voornamelijk om infuusleidingen te ontkoppelen! Vaak zijn die zo sterk vastgedraaid dat ik ze niet loskrijg met mijn handen alleen... Af en toe komt deze ook wel van pas om een blaassonde af te klemmen om een vers staal te nemen ofzo.

  7. Deodorant --> Verrrrry important, want ja: constant rondlopen en werken in een warme omgeving leidt snel tot zweet... Zelfs als je er zelf niks van merkt, kan het wel onaangenaam zijn voor de patiënten of collega's. Zelf gebruik ik 'Nuud'. Dit is een vegan & eco-friendly deodorant in de vorm van een zalfje. Werkt echt heel goed!

  8. Sportschoenen --> Ik heb een paar hardloopschoenen van Nike gekocht, die ik tijdens mijn hele opleiding 4 jaar lang heb gedragen. Die schoenen droeg ik dus nooit buiten, echt enkel om in het ziekenhuis rond te lopen. Ik heb gekozen voor hardloopschoenen omdat die een lekker dikke zool hebben met een zacht kussentje & dat is wel handig als je hele dagen rondloopt. Ik weet dat de school aanraadt om 'afwasbare schoenen' te nemen, but really... mijn schoenen waren niet afwasbaar, heb ik 4 jaar gedragen & er is bijna nooit iets van viezigheid op gemorst! Bovendien kunnen deze perfect in de wasmachine gestoken worden.

  9. Haarrekkers --> Het gebeurt al eens dat ik een rekker vergeet of dat er eentje kapotspringt tijdens het maken van een staart. Een paar reserves zijn dus een must!

  10. Rolletje tape --> Een rolletje tape komt op de meest random momenten van pas! Het is pas wanneer je er geen in je uniform hebt steken, dat je beseft dat je er een nodig hebt. Vraag wel even op voorhand op de afdeling of je er eentje mag nemen (tenzij je er een uit je oefenzak neemt natuurlijk).


Hopelijk heb je er iets aan!

Veel succes op stage ;)

bottom of page