top of page
  • Foto van schrijverEllen

3 tips voor het opstellen van een weekmenu met winkellijstje

Bijgewerkt op: 15 nov. 2021

Vind jij het soms ook zo moeilijk om te plannen wat je gaat eten? Sta je 4x per week nog na je werk in de winkel? Sta je daar dan zonder concreet plan of lijsjte? Met deze 3 tips wordt het hopelijk een beetje makkelijker en bouw je een routine op die je kan blijven aanhouden.


1) Maak een lijstje met al je gerechten

Houd ergens bij welke gerechten jij graag maakt! Dit kan in een boekje, in een notitie op je smartphone, in een Word-bestand, ..., zolang het maar handig is voor jou. Denk goed na en maak je lijst zo lang mogelijk, zoek desnoods nog wat nieuwe receptjes op. Even terug stelde ik hier ook zo een lijstje op voor jullie met een greep uit mijn lijst.


2) Varieer

Eens je bovenstaande lijst hebt opgesteld, kan je aan de slag gaan met je weekmenu op te stellen. Kies een vaste dag uit waarop je dit doet, zo krijg je een routine. Scroll/blader door je lijstje en kies de gerechten eruit waar jij zin in hebt & die in jouw schema passen. Als je weet dat je woensdag weinig tijd hebt om te koken, plan dan een redelijk makkelijk gerechtje in. Zorg er best ook voor dat je gerechten gevarieerd zijn! Niemand eet graag 5x/week aardappelen, 3x/week bloemkool of 4x gerechten waar gehakt in zit... Zo blijft je weekmenu verrassend en wordt het niet eentonig.


3) Volg de rayons

Nadat je weekmenu klaar is, is het tijd om een winkellijstje op te stellen. Persoonlijk maak ik dit in een notitie op mijn smartphone. Ik maak een handige verdeling op basis van de rayons in de winkel: als ik eerst de groente-afdeling passeer, staat dit bovenaan mijn lijstje. Komt de diepvriesafdeling vlak voor de kassa, dan staat deze als laatste op mijn lijstje. Zo kom je gemakkelijk de winkel door en behoud je het overzicht op je lijstje (& heb je minder kans om zaken te vergeten).

Begin bij de ingrediënten voor het gerecht van maandag, vervolgens dinsdag, enzovoort. Als je hiermee klaar bent, moet je het lijstje enkel nog aanvullen met de overige zaken zoals: brood, beleg, fruit, yoghurt, poetsproducten, ...


Veel winkel- en eetplezier!

bottom of page