top of page
  • Foto van schrijverEllen

Tips voor zelfgemaakte pizza (bianca)

Bijgewerkt op: 18 nov. 2021

Diepvriespizza's zijn absoluut niet voor mij weggelegd... ik vind ze eigenlijk echt totaal niet lekker! Ik eet dus eigenlijk enkel zelfgemaakt pizza of een afhaalpizza natuurlijk. Wanneer ik zelf mijn pizza maak, kies ik ook meestal voor een pizza bianca. Deze keer zal ik niet echt een receptje uitschrijven, maar vooral wat producten aanbevelen en tips geven.

Het pizzadeeg:

Momenteel heb ik nog niet echt geprobeerd om zelf pizzadeeg te maken (als je toch zelf je deeg wil maken raad ik je deze website aan). Ik gebruik wel heel graag de deegbollen van Delhaize, die moet je nog zelf uitrollen maar zijn véél lekkerder dan de voorgerolde degen die je kan kopen (believe me). Als alternatief gebruik ik ook wel eens de bloemkoolbodem van Maggioni, die zijn voor 35% uit groenten gemaakt en je proeft het echt niet zo fel.


De bodemsaus:

Bij een gewone pizza gebruik ik quasi altijd de 'Pizza a casa' van Elvea of gewone tomatenpassata. Voor een pizza bianca kies ik ricotta of mascarpone. Mascarpone vind ik persoonlijk iets lekkerder en gebruik ik meestal op de deegbollen, maar is natuurlijk wel ongezonder. Ricotta is ook best lekker en gezonder, dus gebruik ik meestal op de bloemkoolbodems.


Het beleg:

Met beleg kan je echt heel hard in variëren en meestal gebruik ik eigenlijk de restjes groenten en vlees die ik nog in de frigo heb liggen. Toch is mijn go-to beleg de volgende combinatie:

  • Paprikablokjes, courgetteschijven, spekblokjes, mozzarella en gedroogde rozemarijn erop vóór hem in de oven te steken + rucola en extra mozzarella erop nadat hij uit de oven komt.

Persoonlijk vind ik het ook heel lekker om een spiegelei in het midden van de pizza te maken. Ik haal de pizza dan 5 min. voor het einde even uit de oven en breek er een eitje boven open. Na die laatste 5 minuten heb je dan een lekker spiegelei op je pizza!

Gebruik vooral de ingrediënten die je zelf lekker vind of nog hebt liggen!


Smakelijk!

bottom of page