top of page
  • Foto van schrijverEllen

Voeding en een druk (verpleegkundig) werkschema

Bijgewerkt op: 16 nov. 2021

Enkele dagen geleden kreeg ik de vraag hoe ik het voor mekaar krijg om toch gezond te eten tijdens mijn stages, om toch tijd te vinden om te koken & om lang genoeg verzadigd te blijven. Aangezien ik zelf morgen weer op stage vertrek, vind ik het een goed moment om hier even mijn tips, receptjes en ervaringen te delen.

Ik zal vanuit mijn persoonlijke beleving spreken, dus een deel hiervan zal misschien enkel toepasbaar zijn op beroepen in de zorgsector. Ik ben natuurlijk geen diëtiste of voedingsexpert, dus voor concretere zaken zal je zo'n persoon moeten contacteren.


De links die ik erbij in zet, leiden je automatisch naar de producten die ikzelf lekker en goed vind OF naar een receptje.


Ontbijt:

Wanneer ik een vroege shift heb, moet ik rond 6u ontbijten en ik blijf graag wat langer in bed liggen 's ochtends. Daarom moet mijn ontbijt snel zijn op deze dagen. Ik kies bovendien voor een ontbijt waarmee ik lang verzadigd blijf, want soms kan ik pas weer iets eten om 13u... In mijn geval is dat dan een zelfgemaakte ontbijtreep of gewoon een kommetje granola met yoghurt. De ontbijtrepen kan je bv. op je vrije dag klaarmaken voor de rest van de week.

Mijn basisontbijt bestaat dus uit 1 potje yoghurt met 80gr granola en hiermee blijf ik toch gemakkelijk 4-5u lang verzadigd. Zoek vooral zelf een alternatief dat je lekker vind en waarmee jijzelf lang genoeg verzadigd blijft!


Tussendoortjes:

In het ziekenhuis is er niet altijd tijd voor een tussendoortje. Wanneer er toch even tijd is om iets te eten, probeer ik opnieuw te kiezen voor een variant die gezond en verzadigend is. Zelf ben ik fan van deze koeken of ga ik voor een combinatie van een stuk fruit met een kleinigheid die aanwezig is op dienst (pralines, Delacre-koekjes, Maria-biscuits, ...). Een stuk fruit alleen vind ik vaak niet verzadigend genoeg en geeft mij gek genoeg soms nog meer honger als voordien. Daarom kies ik ervoor om dit in combinatie te doen met nog een kleinigheidje.

Ik steek mijn tussendoortje meestal de avond voordien al in mijn handtas, zodat ik er 's ochtends geen tijd/aandacht aan moet besteden en dat ik het zeker niet vergeet.


Lunch:

Ik zie dat veel collega's nogal eens verleid worden tot een broodje of maaltijd in de cafetaria. Dit is niet alleen duurder, maar vaak ook iets ongezonder dan wat je zelf maakt. Ik probeer om zo vaak mogelijk een 'mealprep' te maken. Hier probeer ik er nog maar eens voor te zorgen dat deze gezond en verzadigend is! Ik maak wel verschillende combinaties, zodat ik maar 2x/week dezelfde lunch heb. Anders wordt het snel 'saai'.

Enkele voorbeelden van wat ik in mijn 'mealpreps' steek:

  • Kippengehaktbal (500gr kippengehakt + 1 ei + 30gr paneermeel + kruiden --> 10 ballen van rollen --> koken of bakken).

  • Gekookt eitje.

  • Geroosterde groentjes (paprika, courgette, wortel en/of zoete aardappel).

  • Rauwe groentjes (maïs, komkommer, wortel, sla, paprika, ...).

  • Wraps, rijstwafels of Krisprolls.

  • Philadelphia, ricotta of mozzarella.

Wanneer ik geen mealprep meeheb, neem ik meestal een meergranen pistolet met kaas en rauwe groentjes. In het ziekenhuis krijgen we gratis soep, dus ook dat neem ik er dan bij.


Avondeten:

Dit vind ik persoonlijk zelf de lastigste... Wanneer je een late shift hebt, moet je natuurlijk op dienst eten. Sommige mensen kiezen ervoor om dan 's middags thuis een warme maaltijd te eten en 's avonds gewoon boterhammen, maar dat doe ik niet graag. Ik ben echt iemand die 's avonds warm wilt eten! Daarom zorg ik ervoor dat ik in de voormiddag mijn avondeten klaarmaak, zodat ik het 's avonds gewoon nog moet opwarmen op dienst.

Persoonlijk vind ik wel dat je dit niet met alle gerechtjes kan doen... sommige dingen zijn nu eenmaal niet zo lekker wanneer ze opgewarmd worden (denk maar aan een varkenshaasje, scampi's, ...). Ik zal hier even wat voorbeelden van gerechtjes opnoemen, die ik zelf wel graag meeneem naar een late shift:


Geen tijd/zin na een drukke dag:

Natuurlijk gebeurt het ook al eens dat je 's avonds wel gewoon thuis kan eten, maar dat je écht geen tijd of zin hebt om te koken. Optie 1 is gemakkelijk, maar wel ongezond en de duurste: gewoon iets afhalen of bestellen. Optie 2 is om simpelweg een opwarmmaaltijd te kopen en op te warmen in de microgolfoven. Dit is veruit de makkelijkste optie, maar wel de ongezondste en meestal toch ook prijzig. Van optie 3 en 4 ben ik meer fan!

Optie 3 is om gewoon een kei kei simpel gerechtje klaar te maken, soms heb je er maar 10-15 minuten werk aan! Dat kan gewoon een slaatje zijn, wat restjes van de voorbije week, ... maar je kan ook gewoon een volwaardig, nieuw gerecht maken. Enkele voorbeelden:

Ten laatste is er nog optie 4, namelijk: je diepvriezer leegmaken! Probeer op een moment dat je wel tijd én zin hebt om te koken, een grote portie te maken van een bepaald gerecht. Je maakt dan meer dan je nodig hebt en vriest de rest gewoon in. Wanneer je vervolgens eens minder tijd/zin hebt, kan je het gewoon laten ontdooien en even opwarmen. Enkele voorbeelden van gerechtjes die je kan invriezen:


Ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen/inspireren met deze post! Laat het me zeker weten als je nog andere vragen hebt, dan schrijf ik hier ook graag een post over :)


bottom of page